ACT

Bij Acceptance and Commitment Therapy (ACT – uitgesproken als één woord) zijn de gevoelens, gedachten, herinneringen en het levensverhaal van de mens geen obstakel maar juist een onderdeel van het leven dat geleefd wordt. De werkelijke obstakels zijn de acties die erop gericht zijn aspecten van onze psychologische beleving weg te duwen. ‘Als de strijd weg is, begint het werkelijk leven’. Acceptatie is het staken van het gevecht. De cliënt wordt geleerd er geen waarde aan te hechten maar zonder oordeel te erkennen (mindfull).

Kern van ACT is de filosofie dat zinvolle actie het leven verrijkt en dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven. als het werkt is het goed en de ervaring is de beste leermeester. Daarom zijn terugkerende onderdelen van ACT in de praktijk: het ervaringsgericht ontdekken van wat niet werkt (bijvoorbeeld het veranderen van gedachten en gevoelens) en het ervaren of alternatieven wel werken (bijvoorbeeld acceptatie en defusie).

Deze vorm van gedragstherapie is ontwikkeld door  Steven C. Hayes.  ACT is geworteld in de gedragstherapie waarbij de nadruk ligt op gedragsverandering en op de rol van de context.

Daarom leren mensen bij ACT om:

Deze processen kunnen niet los van elkaar gezien worden. In combinatie leiden ze tot het doel van ACT: met psychologische flexibiliteit kunnen kiezen voor een zinvol leven.